Digital satsning på Västerås som mötesdestination

Västerås vy. Fotograf: Pia Nordlander
Publicerat: 22 okt. 2020

Tillväxtverket beviljar projektmedel

Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen och i synnerhet de verksamheter som är beroende av möten och evenemang. Många planerade möten och evenemang har flyttats fram men ett stort antal har helt ställts in vilket innebär en stor förlust för företagen. Den digitala omställning som skett i samhället har skapat nya behov hos målgrupperna och konkurrensen om kunderna är stor. Därför storsatsar nu Visit Västerås på att utveckla digitala lösningar för att sälja Västerås som mötes- och evenemangsdestination.

– Det känns fantastiskt roligt att Tillväxtverket beviljar Region Västmanlands omställningsprojekt så att vi får en möjlighet att genomföra denna satsning. Som destinationsorganisation ska vi bidra till branschens återhämtning och utveckla en attraktiv destination som ligger i framkant. Vi ska behålla vår starka position som mötesdestination och denna satsning är en viktig del i detta, säger Sofie Lidholm, Utvecklingschef på Visit Västerås.

 

En digital utveckling har skett i samhället i stort och givetvis inom besöksnäringen och dess verksamheter med anledning av pandemin. Många mötesanläggningar ställer därför om nu till att kunna erbjuda digitala lösningar för möten och evenemang. För att erbjuda ett attraktivt utbud redan i införsäljningen ska nu säljprocesser och material utvecklas och tas fram i projektet som kommer att ledas av Visit Västerås Convention Bureau verksamhet i nära samverkan med besöksnäringens företag.

– Planeringen av större möten och evenemang sker ofta med lång framförhållning, många gånger med ett perspektiv på flera år. Införsäljningsprocessen av Västerås som destination startar därför långt innan genomförandet och vår roll är att lyfta fram alla fördelar med att arrangera sitt möte eller evenemang just här. Vi ser att kunderna efterfrågar allt mer digitala lösningar inte bara vid genomförandet utan också i planeringsprocessen. I projektet kommer vi, tillsammans med företagen, att ta fram material för att våra kunder ska kunna uppleva utbudet digitalt. Vi har bland annat tittat på hur mäklarbranschen utvecklat sig inom detta område med stora framgångar, berättar Magnus Eriksson, projektledare på Västerås Convention Bureau.

För ytterligare information

Magnus Eriksson - Västerås Convention Bureau. Fotograf: Pia Nordlander

Magnus Eriksson

Projektledare | Västerås Convention Bureau

021-39 00 05 | 072-143 67 81

magnus.eriksson@vasteras.se

Sofie Lidholm - Visit Västerås. Fotograf: Matilda Hildinsson

Sofie Lidholm

Utvecklingschef | Visit Västerås

021-39 01 19 | 076-569 03 77

sofie.lidholm@vasteras.se

 

Visit Västerås uppdrag är att i samhandling med besöksnäringens företag och andra aktörer, utveckla destinationen och marknadsföra Västerås utanför stadens gränser. Genom initiativrik handlingskraft, effektivitet och ett gott värdskap bidrar Visit Västerås till en hållbar besöksnäring och fler besökare till Västerås. I samhandling med näringslivet, stadens kulturliv och andra aktörer arrangerar vi årligen Västerås Cityfestival, Guldstänk, Västerås Nyårsfirande samt cruising delen av Västerås Summer Meet.
Västerås Convention Bureau är en del av Visit Västerås.


Detta en av flera riktade insatser i projektet Omställning 2020–2022 som drivs av Region Västmanland och projektleds av Västmanland Turism. Omställning 2020–2022 är beviljat av Tillväxtverket med stöd från Europeiska Regionala utvecklingsfonden.

Läs mer om det övergripande projektet


Läs fler artiklar:

2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring

23 feb. 2021

Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.

Läs mer
Visit Västerås lanserar digitala tipspromenader!

22 feb. 2021

Inför sportlovet lanserar Visit Västerås digitala tipspromenader med Västeråsteman. Du promenerar, dansar, hoppar, skrinnar eller springer fram och får frågor utspridda under turen. Det bästa av allt är att du kan starta vart som helst.

Läs mer
Hybridmöten är här för att stanna

02 feb. 2021

– fem svenska destinationer i unikt samarbete Coronapandemin har påverkat mötesindustrin hårt och fått mötesbokare att omvärdera sina framtida fysiska möten. För att möta kundernas nya har nu fem svenska destinationer inlett ett unikt samarbete för att erbjuda möteskunder en rikstäckande lösning för hybridmöten.

Läs mer
Resa i Sverige 2020

27 nov. 2020

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

Läs mer
Sommarsuccé för goda grannar – Unik kampanj får uppföljare

12 okt. 2020

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Läs mer
EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

11 jun. 2020

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer
Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

05 jun. 2020

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra. ”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Läs mer
Visa alla artiklar