Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

Besökare på Hotell Utter Inn. Fotograf: Pia Nordlander
Publicerat: 05 jun. 2020

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra.
”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Bakgrunden är förstås coronakrisen som gjort att många svenskar nu förbereder sig på en sommar i Sverige. Men också de lättade reserestriktionerna som möjliggör resor utanför den egna regionen. På temat ”24 timmar hos grannen” samarbetar nu Karlstad, Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro med att för ovanlighetens skull tipsa de egna invånarna om att åka till grannstäderna.

Alla kommer förstås fortsätta marknadsföra den egna staden, men genom samarbetet når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga.

Kommunikationen kommer främst att ske genom destinationsbolagens sociala medier, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom ramen för samarbetet.

– Våra städer knyter samman en spännande del av Sverige väl värd att upptäcka en sommar som denna. Kanske kan en kampanj som går ut på att inspirera de egna invånarna att resa bort verka kontroversiell, men i nya tider föds nya lösningar och vi går in i detta med ambitionen om ett framgångsrikt och långsiktigt samarbete, säger Sofie Lidholm.

Avstånden mellan städerna är i de flesta fall bara 1–2 timmar, vilket gör att turismen dem emellan oftast handlar om dagsturer. Förhoppningen är att kampanjen ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen.

– Den situation vi under våren hamnat i är unik och besöksnäringen är hårt drabbad. Nu när riktlinjerna lättar för inrikesresandet ökar konkurrensen om de svenska turisterna och då behöver vi tänka utanför boxen för att locka besökare, säger Sofie Lidholm och fortsätter:

– Genom samarbetet hoppas vi att det blir en ”win-win” som leder till att fler besökare upptäcker Västerås och ser oss som ett självklart besöksmål även i framtiden.

Kampanjen kommer att lanseras under juni 2020.

Kontaktperson

Sofie Lidholm - Visit Västerås. Fotograf: Matilda Hildinsson

Sofie Lidholm

Utvecklingschef | Visit Västerås

021-39 01 19 | 076-569 03 77

sofie.lidholm@vasteras.se


Läs fler artiklar:

2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring

23 feb. 2021

Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.

Läs mer
Visit Västerås lanserar digitala tipspromenader!

22 feb. 2021

Inför sportlovet lanserar Visit Västerås digitala tipspromenader med Västeråsteman. Du promenerar, dansar, hoppar, skrinnar eller springer fram och får frågor utspridda under turen. Det bästa av allt är att du kan starta vart som helst.

Läs mer
Hybridmöten är här för att stanna

02 feb. 2021

– fem svenska destinationer i unikt samarbete Coronapandemin har påverkat mötesindustrin hårt och fått mötesbokare att omvärdera sina framtida fysiska möten. För att möta kundernas nya har nu fem svenska destinationer inlett ett unikt samarbete för att erbjuda möteskunder en rikstäckande lösning för hybridmöten.

Läs mer
Resa i Sverige 2020

27 nov. 2020

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

Läs mer
Digital satsning på Västerås som mötesdestination

22 okt. 2020

Tillväxtverket beviljar projektmedel Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Läs mer
Sommarsuccé för goda grannar – Unik kampanj får uppföljare

12 okt. 2020

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Läs mer
EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

11 jun. 2020

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer
Visa alla artiklar