God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.
Sommarkampanjen ”24 timmar hos grannen” byggde på att de fem städerna använde sina egna kanaler till att tipsa om attraktioner i grannstäderna. Huvudfokus låg på sociala media och varje stad satte upp särskilda webbsidor om övriga städer.
Det ovanliga draget uppskattades hos publiken. Intresset var minst sagt stort och som ett av många exempel var webbsidan om Västerås den tredje mest besökta på Örebros webbplats under kampanjperioden. På många andra håll såg det likadant ut, totalt genererade kampanjen 56 000 sidvisningar. Den totala räckvidden för inläggen i sociala medier uppgick till nära 1,5 miljoner medan engagemanget i form av länkklick, reaktioner, kommentarer och delningar var över 40 000.
- Det känns otroligt roligt att denna, något vågade, satsning visade sig vara helt rätt. Närmarknaden har alltid varit viktig för Västerås och än mer nu i dessa tider. Det finns fortfarande många granninvånare som inte besökt Västerås och vi märker att kampanjen skapar nyfikenhet hos många! Berättar Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.
Succén gör att kampanjen nu får en uppföljare. Det framgångsrika konceptet upprepas, men nu med inriktning mot höstweekends. Kampanjen kommer att genomföras i två perioder under oktober och november och varje stad tipsar om sju attraktioner hos grannarna. Som tidigare kommer sociala medier att vara den huvudsakliga kanalen.
Bakom kampanjen står turistorganisationerna i respektive kommun; Visit Västerås, Karlstads kommun, Visit Linköping, Norrköpings kommun och Örebrokompaniet.
Presskontakt
Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit Västerås, 021-39 01 19, sofie.lidholm@vasteras.se
Läs fler nyheter
Besök vårt rekryteringsevent 25 maj 2022
Just nu finns det många lediga tjänster inom Västerås hotell- och restaurangbransch. Ta med ditt CV och besök vårt rekryteringsevent för att träffa din blivande arbetsgivare.
Läs merStark återhämtning av Västerås boendeanläggningar 2021
Just nu finns det många lediga tjänster inom Västerås hotell- och restaurangbransch. Ta med ditt CV och besök vårt rekryteringsevent för att träffa din blivande arbetsgivare.
Läs merGrannkampanj kan vinna prestigefyllt pris
15 nov. 2021
Just nu finns det många lediga tjänster inom Västerås hotell- och restaurangbransch. Ta med ditt CV och besök vårt rekryteringsevent för att träffa din blivande arbetsgivare.
Läs merVästerås besöksnäring återhämtar sig efter pandemin – Sommaren 2021 visar succésiffror!
26 okt. 2021
Just nu finns det många lediga tjänster inom Västerås hotell- och restaurangbransch. Ta med ditt CV och besök vårt rekryteringsevent för att träffa din blivande arbetsgivare.
Läs merGod grannsämja lockar besökare till Västerås!
21 jun. 2021
Just nu finns det många lediga tjänster inom Västerås hotell- och restaurangbransch. Ta med ditt CV och besök vårt rekryteringsevent för att träffa din blivande arbetsgivare.
Läs mer2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring
23 feb. 2021
Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.
Läs merVisit Västerås lanserar digitala tipspromenader!
22 feb. 2021
Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.
Läs merHybridmöten är här för att stanna
02 feb. 2021
– fem svenska destinationer i unikt samarbete Coronapandemin har påverkat mötesindustrin hårt och fått mötesbokare att omvärdera sina framtida fysiska möten. För att möta kundernas nya har nu fem svenska destinationer inlett ett unikt samarbete för att erbjuda möteskunder en rikstäckande lösning för hybridmöten.
Läs merResa i Sverige 2020
27 nov. 2020
För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.
Läs merDigital satsning på Västerås som mötesdestination
22 okt. 2020
Tillväxtverket beviljar projektmedel Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.
Läs merEM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021
11 jun. 2020
Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.
Läs merVästerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj
05 jun. 2020
Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra. ”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.
Läs mer