God grannsämja lockar besökare till Västerås!

Pressbild för 48timmarhosgrannen
Publicerat: 21 jun. 2021

Många höjde nog på ögonbrynen när Visit Västerås plötsligt marknadsförde Örebro under förra sommaren. Anledningen var den nya marknadsföringskampanjen tillsammans med fyra grannstäder, som normalt upplevs som konkurrenter till Västerås. Det goda grannsamarbetet med Örebro, Karlstad, Norrköping och Linköping blev en succé och när vi nu står inför ännu en svemestersommar, tas tråden upp igen. Och i år är det 48 timmar hos grannen som gäller.
- Vi var jättenöjda med fjolåret och ser fram emot att samverka även i år, säger Sofie Lidholm utvecklingschef på Visit Västerås.

Linköping marknadsför Norrköping. Karlstad lyfter Västerås. Västerås tipsar om Örebro,
och vice versa i alla kombinationer. Den ovanliga idén väckte uppmärksamhet på många håll. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership konceptet ”24 timmar hos grannen” som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.

Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Intresset för en tur till grannstäderna var ofta fullt i klass med intresset för städernas tips om attraktioner i den egna destinationen.

– Flera hotell rapporterade om att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren. Med tanke på hur bra spridning vi fick, både hoppas och tror vi att det var många som tog vår uppmaning om att tillbringa ett dygn hos grannen på orden, berättar Sofie Lidholm

Årets kampanj ska locka till fler övernattningar

När städerna nu tar upp tråden har konceptet utvidgats. Denna gång är det 48 timmar hos grannen som gäller. Och det finns fler skillnader.

– I år har vi med oss hotellen på ett helt annat sätt än förra gången. Då handlade det mer om att tipsa om destinationen. Den här gången har flera hotell tagit fram olika erbjudanden för att göra en tvådagarstur till grannstäderna ännu mer attraktiv, säger Sofie Lidholm

Kampanjen drar igång i midsommarveckan och pågår hela sommaren. Och planer finns redan för en fortsättning. 2020 fick planerna på en höstkampanj strykas, då pandemins andra våg slog till. Förhoppningen är att läget 2021 ska vara betydligt mer gynnsamt.

– Intresset för att resa i Sverige har fått en ordentlig skjuts sedan förra året. Mycket tyder på att det kommer att vara stort även när pandemin är över. Mot bakgrund av det finns goda förutsättningar för ett fortsatt samarbete med våra grannar, avslutar Sofie Lidholm

Presskontakt

Sofie Lidholm - Visit Västerås. Fotograf: Matilda Hildinsson

Sofie Lidholm

Utvecklingschef | Visit Västerås

021-39 01 19 | 076-569 03 77

sofie.lidholm@vasteras.se


Läs fler artiklar:

2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring

23 feb. 2021

Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.

Läs mer
Visit Västerås lanserar digitala tipspromenader!

22 feb. 2021

Inför sportlovet lanserar Visit Västerås digitala tipspromenader med Västeråsteman. Du promenerar, dansar, hoppar, skrinnar eller springer fram och får frågor utspridda under turen. Det bästa av allt är att du kan starta vart som helst.

Läs mer
Hybridmöten är här för att stanna

02 feb. 2021

– fem svenska destinationer i unikt samarbete Coronapandemin har påverkat mötesindustrin hårt och fått mötesbokare att omvärdera sina framtida fysiska möten. För att möta kundernas nya har nu fem svenska destinationer inlett ett unikt samarbete för att erbjuda möteskunder en rikstäckande lösning för hybridmöten.

Läs mer
Resa i Sverige 2020

27 nov. 2020

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

Läs mer
Digital satsning på Västerås som mötesdestination

22 okt. 2020

Tillväxtverket beviljar projektmedel Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Läs mer
Sommarsuccé för goda grannar – Unik kampanj får uppföljare

12 okt. 2020

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Läs mer
EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

11 jun. 2020

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer
Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

05 jun. 2020

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra. ”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Läs mer
Visa alla artiklar