Grannkampanj kan vinna prestigefyllt pris

Publicerat: 15 nov. 2021

Örebro tipsar om Västerås. Linköping marknadsför Norrköping. Karlstad lyfter Örebro. Och vice versa i alla kombinationer. Den ovanliga idén när fem städer marknadsförde varandra väckte uppmärksamhet på många håll. Idag offentliggörs att kampanjen nominerats till det prestigefyllda priset Placebrander Of The Year.

Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Västerås, Norrköping, Linköping, Örebro och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Syftet var att återstarta besöksnäringen efter pandemins första våg med målet att öka kännedomen och att få invånarna att besöka varandras destinationer och därigenom även öka antalet övernattningar.

– Det känns fantastiskt roligt att den kampanj som vi på Visit Västerås skapat med kollegorna på de övriga destinationsorganisationerna återigen uppmärksammas och kan vinna det ärofyllda priset Placebrander Of The Year. Kampanjen har varit en av flera viktiga satsningar som vi gjort för att sätta Västerås på kartan som en attraktiv destination att besöka och bidra till besöksnäringens återhämtning under pandemin, berättar Sofie Lidholm, utvecklingschef på Visit Västerås.

Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan och många hotell rapporterade att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren. Ett exempel på det stora intresset är att webbsidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros webbplats under sommaren 2020 och i övriga städer såg det ut på liknande sätt. Totalt genererades 150 055 sidvisningar på kampanjsidorna och den totala räckvidden i sociala medier uppgick till ca 3,5 miljoner. Totalt hade inläggen över 17 500 engagemang (kommentarer, gilla-markeringar, delningar).

– Det stora engagemanget kring kampanjen och resultatet vi sett visar tydligt att det var en bra satsning som gett ringar på vattnet. För Västerås del hade vi en välbesökt sommar med all-time-high av gästnätter under hela sommarperioden och en 15 % ökning mot hur det var innan pandemin. Så vi är givetvis väldigt nöjda att denna insats bidragit till det, avslutar Sofie Lidholm.

”Nyfiken på grannen” har uppmärksammats på flera håll även tidigare. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership kampanjen som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.

Placebrander Of The Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring i Sverige. Bakom priset står platsmarknadsföringskonsulten Placebrander vars kunder finns bland kommuner, destinationsbolag, regioner, Science Parks, besöksnäringsföretag och branschorganisationer.

De tävlande bidragen ska stärka en plats varumärke och öka stoltheten hos invånarna. Men de ska också bidra till att öka inflyttningen, generera besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Priset delas ut sedan 2013 och bland de tidigare vinnarna finns Friluftsbyn vid Höga Kusten och Eskilstuna som premierades för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.

Övriga nominerade är Upptäck Jämtland, Tjena Polcirkeln från Hej Hemby, Mat 2021 samt Söderhamns 100 sommartips. Läs mer om de nominerade samt se nomineringsfilmen här.

Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.

Vill du veta mer? Kontakta:
Sofie Lidholm, Utvecklingschef Visit Västerås, 021-39 01 19, sofie.lidholm@vasteras.se


Läs fler artiklar:

Västerås besöksnäring återhämtar sig efter pandemin – Sommaren 2021 visar succésiffror!

26 okt. 2021

Pandemin har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter en tid med stark tillväxt fick branschen en rejäl tvärnit men när sommarens gästnattstatistik summeras kan Västerås titulera sig som en av de stora vinnarna i kampen om Svemestrarna och höstens lättade restriktioner innebär att företagen sakta börjar återhämta sig.

Läs mer
God grannsämja lockar besökare till Västerås!

21 jun. 2021

Många höjde nog på ögonbrynen när Visit Västerås plötsligt marknadsförde Örebro under förra sommaren. Anledningen var den nya marknadsföringskampanjen tillsammans med fyra grannstäder, som normalt upplevs som konkurrenter till Västerås. Det goda grannsamarbetet med Örebro, Karlstad, Norrköping och Linköping blev en succé och när vi nu står inför ännu en svemestersommar, tas tråden upp igen. Och i år är det 48 timmar hos grannen som gäller. - Vi var jättenöjda med fjolåret och ser fram emot att samverka även i år, säger Sofie Lidholm utvecklingschef på Visit Västerås.

Läs mer
2020 ett mörkt år för Västerås besöksnäring

23 feb. 2021

Pandemiåret 2020 har drabbat Västerås besöksnäring hårt. Efter flera succéår med stark tillväxt har nu näringen fått en tvärnit, något som också bekräftas av den preliminära gästnattstatistiken. Totalt genomfördes 448 184 övernattningar på Västerås samtliga kommersiella boendeanläggningar under förra året, en minskning med hela 24 % jämfört med 2019.

Läs mer
Visit Västerås lanserar digitala tipspromenader!

22 feb. 2021

Inför sportlovet lanserar Visit Västerås digitala tipspromenader med Västeråsteman. Du promenerar, dansar, hoppar, skrinnar eller springer fram och får frågor utspridda under turen. Det bästa av allt är att du kan starta vart som helst.

Läs mer
Hybridmöten är här för att stanna

02 feb. 2021

– fem svenska destinationer i unikt samarbete Coronapandemin har påverkat mötesindustrin hårt och fått mötesbokare att omvärdera sina framtida fysiska möten. För att möta kundernas nya har nu fem svenska destinationer inlett ett unikt samarbete för att erbjuda möteskunder en rikstäckande lösning för hybridmöten.

Läs mer
Resa i Sverige 2020

27 nov. 2020

För tredje året i rad redovisar destinationsnätverket SNDMO, Swedish Network of Destination Management Organisations, resultaten från undersökningen Resa i Sverige. Årets resultat är tydligt märkt av coronapandemins konsekvenser och visar både på ett ökat inrikes resande i somras och ett stort intresse för att uppleva mer av Sverige sommaren 2021.

Läs mer
Digital satsning på Västerås som mötesdestination

22 okt. 2020

Tillväxtverket beviljar projektmedel Pandemin har blivit ett hårt slag för besöksnäringen och i synnerhet mot de företag som är beroende av att det arrangeras möten och evenemang. Nu ska Visit Västerås satsa på att digitalisera upplevelsen av Västerås utbud för att kunna locka fler möten och evenemang till staden och därmed bidra till branschens återhämtning. Satsningen ska drivas som en insats i Region Västmanlands nyligen beviljade omställningsprojekt med finansiering av Tillväxtverket.

Läs mer
Sommarsuccé för goda grannar – Unik kampanj får uppföljare

12 okt. 2020

God grannsämja visade sig vara ett framgångsrecept. När fem svenska städer i somras valde att tipsa om varandra som resmål blev responsen överväldigande. Styrkta av framgången fortsätter Västerås, Örebro, Linköping, Norrköping och Karlstad samarbetet med en gemensam höstkampanj.

Läs mer
EM i styrkelyft till Sverige och Västerås 2021

11 jun. 2020

Nu är det klart att europamästerskapet i styrkelyft arrangeras i Sverige, närmare bestämt i Västerås. Den 3–12 december 2021 intar cirka 700–800 idrottsutövare den nya innebandyarenan på Rocklunda. Förutom utövarna beräknas ytterligare cirka 300–400 domare, funktionärer och tränare ansluta till evenemanget.

Läs mer
Västerås – en av fem städer i unik hemesterkampanj

05 jun. 2020

Vem är inte nyfiken på grannen? Med det som tema samarbetar fem svenska städer i en unik kampanj där de marknadsför varandra. ”Nya tider skapar nya lösningar. Nu satsar vi stort för att locka fler till Västerås – samtidigt som vi inspirerar Västeråsarna att åka härifrån”, säger Visit Västerås utvecklingschef Sofie Lidholm.

Läs mer
Visa alla artiklar