Hålltider

Onsdag 2 april

17.30 – 21.30 Besök och middag på Skultuna Messingsbruk (endast föranmälda)

Klicka här för att läsa mer om Skultuna besöket

Torsdag 3 april

09.00 – 11.00 Fördjupat Västeråsprogram (endast föranmälda)

Klicka här för att se Västeråsprogrammet

11.00 – 12.45 Registrering till destinationsdagarna i foajén på Steam Hotel
11.45 – 12.45 Mingellunch i foajén på Steam Hotel
12.45 – 14.20 Gemensamt program i Grand Hall
14.10 – 14.50 Fika och mingel
14.50 – 16.25 Parallella föreläsningar

16.25 – 18.00 Incheckning till Steam Hotel samt fri-tid
18.00 – Mingel och fördrink i foajén till Steam Hotel
18.30 – Trerättersmiddag med underhållning i Grand Hall

 

Fredag 4 april

08.15 – 08.50 Parallella föreläsningar
09.40 – 10.10 Fika och mingel
10.10 – 12.00 Gemensamt program i Grand Hall
12.00 – Lunch on the go eller med mingel – du väljer!
12.00 – 12.30 Årsstämma Svenska Destinationsnätverket

 

Torsdag 3 april

Svenska destinationsdagarna officiella program startar

11.00 – 12.45 Registrering till Svenska Destinationsdagarna i foajén på Steam Hotel

11.45 – 12.45 Mingellunch i foajén på Steam Hotel

12.45 – 14.20 Gemensamt program i Grand Hall, moderator Sofie Gunnarsson Placebrander

Välkomna till Svenska Destinationsdagarna 2025 Mikael Jonsson ordförande Svenska Destinationsnätverket, Sara Brankell ordförande SNED och Ulrika Hed ordförande SNCVB hälsar välkomna.

Välkomna till Västerås Sofie Lidholm utvecklingschef Visit Västerås, Västerås stad och Helene Öhrling Stadsdirektör, Västerås stad hälsar välkomna.

Sammanslagning av våra nätverk

Vi närmar oss en sammanslagning av våra tre nätverk. Hur ser planen ut och vad återstår innan vi kan verkställa sammanslagningen? Lyssna till våra tre ordföringar som berättar om processen.

Talare: Mikael Jonsson ordförande Svenska Destinationsnätverket, Sara Brankell ordförande SNED, Ulrika Hed ordförande SNCVB och Björn Fransson Örebrokompaniet

Panelsamtal: Svensk besöksnäring idag och i framtiden

Detta öppna samtal med representanter från Svensk Turism, Visita och Visit Sweden belyser var svensk besöksnäring står idag och hur främjarsystemet kan stärka utvecklingen framåt. Diskussionen utforskar synen på sammanslagningen av de tre nätverken och vilken roll det nya nätverket kan spela på nationell nivå. Vidare tas den politiska agendan för besöksnäringsfrågor upp, med fokus på vad som krävs för framtiden. Genom en inspirerande blandning av erfarenheter och framtidsvisioner lyfts både kortsiktiga utmaningar och långsiktiga möjligheter fram.

Deltagare: Jonas Siljehammar VD Visita och ordförande Svensk Turism samt Susanne Andersson VD Visit Sweden

Trendseminarium: Konsten att stärka, utveckla och marknadsföra attraktiva platser

Ett inspirerande trendföredrag utforskar pulsen ur ett platsperspektiv. Placebrander publicerar varje år en trendrapport med potentiella riktningar för hållbara satsningar, vilket syftar till att öka en plats attraktionskraft och konkurrenskraft. Under svenska destinationsdagarna presenteras de främsta insikterna samt de viktigaste trenderna för 2025, med teman som inkluderar begrepp som popcornkvarter, vardagsmellanrum och platsens vinylknaster.

Talare: Sofie Gunnarsson, Placebrander

14.10 – 14.50 Fika och mingel

Fikabuffé serveras i foajén utanför Grand Hall

14.50 – 15.30 Parallella föreläsningar

Hur kan din destination sticka ut och locka fler besökare i en tid av hård konkurrens? Mårten Westlund delar insikter från över 20 svenska och internationella destinationer samt konkreta exempel på framgångsrika strategier. Lär dig hur du kan stärka din plats och göra den till ett självklart val för framtidens besökare.

Mårten, som nyligen utsågs till Årets offentliga kommunikatör i Sverige, har en bakgrund som kommunikatör inom tech och besöksnäring, senast som kommunikationschef på Liseberg.

Föreläsare: Mårten Westlund, Brand Club

Lokal: Grand Hall

Detta samtal belyser Sveriges utveckling och nuvarande status som en internationell mötesdestination. Här utforskas och diskuteras framtida strategier och möjligheter för att stärka Sveriges attraktionskraft på den globala mötesmarknaden. Diskussionen kretsar kring innovativa marknadsföringsmetoder, hållbara lösningar och hur landets unika fördelar bäst kan nyttjas för att locka internationella kongresser och branschevent.

Deltagare: Annika Hallman Göteborg & Co, Johan Menso Malmö Stad + ”special guests”

Lokal: Epical

Hur skapar vi trygga och säkra evenemang för både besökare och arrangörer i offentlig miljö? Samverkan är nyckeln! Brandon Wade, säkerhetsstrateg Västerås stad delar med sig hur Västerås jobbar med samverkansmodellen. En inblick ges i planering och genomförande. Ta del av konkreta insikter och praktiska exempel – och hur samarbete mellan olika aktörer är avgörande för att skapa en trygg upplevelse för.

Föreläsare: Brandon Wade, säkerhetsstrateg Västerås stad

Lokal: Royal

Efter presentationen om den kommande sammanslagningen av de tre nätverken bjuds du in till en interaktiv workshop. Här får du möjlighet att reflektera över visionerna, diskutera idéer med andra deltagare och bidra med dina tankar om hur vi bäst kan forma det nya nätverket.

Tillsammans skapar vi en gemensam grund för framtida samarbete och identifierar de viktigaste stegen för att göra sammanslagningen framgångsrik. Din input är en värdefull del av processen!

Workshopledare: Björn Fransson Örebrokompaniet, Mikael Jonsson ordförande Svenska Destinationsnätverket, Sara Brankell ordförande SNED, Ulrika Hed ordförande SNCVB

Lokal: Power

15.45 – 16.25 Parallella föreläsningar

Vad innebär det att arrangera publika evenemang som skapar impact på sin ort? I detta panelsamtal utforskar vi rollen som arrangör för evenemang i det offentliga rummet och hur destinationsorganisationer kan ta sig an detta uppdrag utan att konkurrera med det privata näringslivet. Det blir ett ärligt och öppet samtal om utmaningar, framgångar och strategier för att skapa evenemang som stärker ortens attraktionskraft, bygger lokal stolthet och bidrar till långsiktig utveckling.

Moderator: Sofie Gunnarsson, Placebrander

Deltagare: Marcus Larsson Destination Kalmar, Pernilla Körberg Törnqvist Örebrokompaniet, Henrik Vilhelmsson Visit Umeå, Alf Westerdahl Visit Västerås – Västerås stad

Lokal: Grand Hall

Under 2024 stod Stockholm värd för Bio Europe, ett av världens mest betydelsefulla möten inom Life Science – en central händelse både för det investeringsfrämjande arbetet och för stadens position som internationell mötesdestination. Här delas insikter om hur arbetet med projektet genomfördes samt viktiga lärdomar att ta med in i framtiden.

Föreläsare: Karin Mäntymäki, Stockholm Business Region

Lokal: Royal

Kan alla vara bra på hållbarhet beroende på hur man ser det och vilka konkreta insatser kan vi som destinationer genomföra? Destination Jönköping driver en digital utbildningsserie för att utveckla aktörer och besöksnäring i Jönköpings kommun. Visit Linköping fokuserar på den miljömässiga dimensionen med en egen miljösäkring för besöksnäringen i Linköpings kommun. Hur fungerar det och hur modigt är det 2025?

Föreläsare: Johan Lind Destination Jönköping och Jörgen Nilsson Visit Linköping

Lokal: Epical

Hur kan vi med hjälp av samverkan och erfarenhetsutbyte stärka marknadsföringen för våra destinationer? Den här workshopen är ett första steg mot att skapa ett nationellt nätverk för alla som arbetar med dessa frågor inom sina destinationsorganisationer.

Under passet får du möjlighet att bidra med idéer, dela dina erfarenheter och diskutera behov och önskemål för samverkan framåt. Tillsammans utforskar vi hur vi bäst kan bygga ett starkt och hållbart nätverk som stöttar oss i att sätta våra destinationer på kartan.

Workshopledare: Ulrika Fasth Kristianstad kommun, Evelina Castro Johansson Helsingborg stad, Petra Öhlin Lindeheim Visit Lund

Lokal: Power

16.25 – 18.00 Incheckning till hotellrummen samt fri-tid

18.00 Mingel och fördrink i foajén på Steam Hotel

18.30 – 21.30 Trerättersmiddag med underhållning i Grand Hall

Mingel på Steam Hotel

Fredag 4 april

08.15 – 08.50 Parallella föreläsningar

Hur står sig Sverige i den internationella konkurrensen? De mest aktuella resetrenderna för 2025 skapar spännande möjligheter, men hur väl är svenska destinationer rustade för att möta dem? Måste alla följa de stora globala strömningarna, eller finns det utrymme för egna vägar? I detta inspirerande samtal utforskas både möjligheter och utmaningar kopplade till årets trender, med konkreta svenska exempel på hur de kan omsättas i praktiken.

Föreläsare: Lina Skandevall, entreprenör, omvärldsbevakare och reseskribent
Lokal: Grand Hall

För att skapa större genomslag krävs nya samverkansmodeller och en bredare finansiering. Men hur kan detta möjliggöras i framtiden?  I detta samtal utforskas olika vägar framåt, där samverkan och gemensamt engagemang blir avgörande. Tillsammans lyfts insikter, möjligheter och konkreta exempel som kan forma framtidens samarbete. Kom och delta i ett interaktivt samtal med Göteborg & Co.

Föreläsare: Magnus Hallberg Vice VD/Evenemangschef och Helena Lindqvist Marknadschef, Göteborg & Co
Lokal: Power

Hur engagerar vi fler intressenter i rörelsen från destinationsutveckling till bredare platsutveckling och hur kan vi hjälpa andra att förstå hur vi kan använda turismen som motor för välmående platser? En viktig beståndsdel är att etablera en test – och innovationskultur för att engagera politik, tjänstepersoner, näringsliv och civilsamhälle för att samskapa en attraktiv och hållbar plats. Lyssna till exempel på hur man kan levandegöra både forskning och erfarenhetsbaserade perspektiv på platsutveckling för breda intressegrupper.

Föreläsare: Johan Olofsson, VD Svensk Destinationsutveckling och Ylva Björnberg, fantasi- och upplevelse-driven framtidsstrateg
Lokal: Royal

Hur kan vi stärka samverkan och stötta varandra i våra roller som ledare för Sveriges destinationsorganisationer? Denna workshop är ett forum för VD:ar, verksamhetschefer och destinationsansvariga att dela erfarenheter, diskutera gemensamma behov och lyfta de utmaningar som ledarskapet i vår bransch innebär.
Tillsammans utforskar vi möjligheter till erfarenhetsutbyte, skapar en grund för ökad samverkan och utvecklar idéer för att engagera fler i ett nationellt nätverk – för att gemensamt möta framtidens utmaningar och möjligheter.

Workshopledare: Mikael Jonsson, ordförande Svenska Destinationsnätverket samt VD Destination Östersund och Helena Wennerström Bitr. kommunikation- och näringslivsdirektör Helsingborg stad
Lokal: Epical

09.05 – 09.40 Parallella föreläsningar

Hur skapar man de bästa förutsättningarna för en destinationsorganisation att lyckas med sitt uppdrag? I detta panelsamtal delar representanter från olika destinationer med sig av sina erfarenheter från genomförda organisationsförändringar. Det blir ett ärligt och insiktsfullt samtal om både framgångar och misslyckanden. Tillsammans reflekterar vi över lärdomar och diskuterar hur en väl genomtänkt organisering och finansiering kan stärka verksamheten och möta framtidens utmaningar.

Moderator: Sofie Gunnarsson Placebrander
Deltagare: Martin Roos, Upplev Norrköping, Karin Åberg, Luleå Kommun, Karin Mäntymäki, Stockholm Business Region och Pär Israelsson, Destination Karlskrona
Lokal: Grand Hall

Evenemangens sociala värden uppmärksammas mer och mer. Kanske är de ännu viktigare än turistekonomi och varumärkesstärkande effekter sett ur en kontext där offentliga medel används? Var med oss i en diskussion om vilka sociala värden som uppstår vid evenemang, hur vi stimulerar och mäter dem samt balansen med andra hållbarhetsaspekter. Vi får höra om en del lyckade exempel på hur olika destinationer arbetat med frågan och tittar på både svenska och utländska rapporter som belyser ämnet.

Moderator och samtalsledare: Patrik Tengwall, Stockholms stad
Deltagare: Martin Wallstam och Robert Pettersson från ETOUR Mittuniversitetet, Henrik Björnander SM-veckan Borås 2025, Elvira Matz Sala 400-år Jubileumsåret 2024, Mats Schöld Special Olympics Malmö 2022 och 2026
Lokal: Power

I Trendatlas för besöksnäringen presenteras elva avgörande trender som kommer att påverka sysselsättning, kompetens, rekrytering och konceptutveckling i branschen. Föreläsningen ger en inblick i hur Sveriges position ser ut i relation till dessa trender på våra viktigaste besöksmarknader och vad det innebär för framtidens besöksnäring. Vi sätter trenderna i kontext med de stora utmaningar som branschen mött de senaste åren – från pandemi och krig till inflation och politisk osäkerhet – och diskuterar hur det geopolitiska läget, samt den digitala och tekniska utvecklingen, kommer att påverka både företag, anställda och besökare framöver.

Trendatlasen är framtagen av strategibyrån Quattroporte på uppdrag av Visita och Hotell- och restaurangfacket genom BFUF. Ta del av analyser och insikter som hjälper dig att navigera i en föränderlig värld och stärka din verksamhet inför framtiden.

Föreläsare: Stina Algotson, VD BFUF
Lokal: Epical

Vad händer när fem konkurrerande städer väljer att samarbeta i stället för att konkurrera? 2020 inleddes ett unikt samarbete med målet att öka antalet gästnätter, två år senare stod projektet som finalist i Placebrander of the Year och kammade hem ett hedersomnämnande.

Samarbetet mellan Västerås, Karlstad, Örebro, Linköping och Norrköping lever idag vidare och har utvecklats till att omfatta gemensamma satsningar på den norska marknaden. Hör tidigare projektledare berätta om det unika ”grannsamarbetet” och resan från en krislösning under pandemin till framgångsrik samverkan som stärker våra destinationer.

Föreläsare: Sanna Rosell Örebrokompaniet och Sofia Favaro Visit Västerås – Västerås stad
Lokal: Royal

09.40 – 10.10 Fika och mingel

Fikabuffé serveras i foajén utanför Grand Hall

 

10.10 – 12.00 Gemensamt program i Grand Hall

En leende kvinna i blommig kavaj framför en byggnad.

AI for destinations

Ta del av hur AI omformar turismen genom insikter från Group NAOs utbildningsprogram ”AI Opener for Destinations”. Med erfarenheter från över 60 destinationer belyses konkreta exempel på hur artificiell intelligens påverkar reseupplevelser, skapar effektivitet och driver kreativ utveckling. Från förändrade reseförväntningar till produktivitetsvinster och vikten av etiska riktlinjer – samtalet ger en djupare förståelse för AI:s roll i framtidens besöksnäring. Passet avslutas med ett panelsamtal där svenska destinationer som deltar i utbildningsprogrammet delar sina perspektiv och erfarenheter.

Föreläsare: Signe Jungersted, Group NAO
Deltagare: Tomas Andersson, Stockholm Business Region, Hampus Johansson Törnsten, Visit Västerås – Västerås stad och Helena Lindqvist, Göteborg & Co

En röd stuga på månen med jorden i bakgrunden.

Gör det omöjliga möjligt

Mikael Genberg, konstnär med en bakgrund i traditionella vita rum som museer och gallerier, har de senaste decennierna fascinerat världen med unika hotellprojekt som Hotell Hackspett, Utter Inn och undervattenshotellet på Pemba, Zanzibar. Hans kreativitet och förmåga att förverkliga visioner, från undervattenshotell till hus på månen, inspirerar årligen tusentals.

Snart, efter 25års strävan landar ett rött hus med vita knutar på månens yta. Mikael berättar med glädje, humor och seriositet om samarbetena, äventyret och utmaningarna bakom såväl månhuset som hans andra spännande projekt.

Föreläsare: Mikael Genberg

12.00 Lunch on the go eller med mingel – du väljer!

12.00 – 12.30 Årsstämma Svenska Destinationsnätverket

För medlemmar, se separat inbjudan

Lokal: Grand Hall

 

Vi ser fram emot att välkomna dig till Svenska Destinationsdagarna 2025!