Drönarbild över Östra Hamnen i Västerås.
Runda bord och vägg hyllor med mässingsprodukter i en butiksmiljö. Foto: pressbild

Onsdag 2 april

Besök och middag i historisk miljö

16.00 – 17.15 Incheckning hotellrum Steam Hotel och registrering till destinationsdagarna

17.30 Bussarna avgår från Steam Hotel

18.00 – 21.00 Besök och middag på Skultuna Messingsbruk

21.30 Tillbaka på Steam Hotel

Välkomna till en kväll med besök och middag i historisk miljö. Strax utanför Västerås ligger Skultuna Messingsbruk som har producerat mässingsprodukter i över 400 år och är ett populärt turistmål med över 150 000 besökare årligen.

Drönarbild över Västerås.

Torsdag 3 april

Benchmark med Västerås

Under förmiddagen erbjuds parallella föreläsningar för att upptäcka Västerås som destination och Visit Västerås arbete.

09.00 – 09.45 Parallella föreläsningar

Hur förvandlar man ett 100 år gammalt ångkraftverk till en attraktiv besöksdestination – och hur håller man sig relevant i en föränderlig värld? I denna programpunkt får du följa resan bakom The Steam Hotel, från idé till framgång. Hör berättelsen om hur platsens historia och unika karaktär blivit en del av varumärket, och hur hotellet ständigt utvecklas för att möta nya trender och gästernas förväntningar. En inspirerande inblick i kreativ destinationsutveckling och långsiktig framgång.

Talare: Sonny Petersson VD, Steam Hotel

Lokal: Power

Hur kan Västerås och Västmanland bli det självklara valet för svenska golfare? Hur positionerar vi regionen som en ledande golfdestination? Och hur lockar vi fler besökare till våra banor, hotell och restauranger? I samarbete med golfklubbar, förbund och distriktet, har vi tagit steg mot att nå målet: Västerås och Västmanland ska vara top-of-mind för svenska golfare år 2026. Genom samverkan och kompetensutveckling stärker vi regionens attraktionskraft och ökar besöksantalet. Vi vill dela våra insikter, framgångar och lärdomar. Hur sätter man en hel region på golfkartan?

Talare: Pernilla Törngren Destinationsutvecklare och Hampus Johansson Törnsten Marknadskommunikatör, Visit Västerås – Västerås stad

Lokal: Royal

I detta pass delar Visit Västerås marknadsteam med sig av sin utvecklingsresa – från att ha varit en beställarfunktion till att själva styra kommunikationen från början till slut. Vi har gått från spretiga insatser till ett tydligt, fokuserat och resultatdrivet arbetssätt. Idag skapar vi själva det mesta av vår kommunikation och produktion, vilket inte bara har förbättrat våra resultat utan också har ökat engagemanget för marknadsföring i hela organisationen.

Talare: Ann-Sophie Sund Kommunikationsstrateg, Sofia Favaro Marknadskommunikatör och Linda Heplinger Marknadskommunikatör, Visit Västerås – Västerås stad

Lokal: Epical

09.45 – 10.15 Fika och mingel

Fikabuffé serveras i foajén utanför Grand Hall

 

10.15 – 11.00 Parallella föreläsningar

Hur identifierar man en plats främsta styrkor, och hur använder man dem för att skapa riktning i såväl platsutveckling som kommunikation och marknadsföring? I denna programpunkt får du veta mer om hur Västerås utvecklade sin varumärkesplattform, och om arbetet med att förflytta platsvarumärket från nuläge till önskad position.

Talare: Anna Ulriksson Biderman Kommunikationsstrateg, Västerås stad

Lokal: Epical

Hur kan vi samla Västerås evenemang på ett ställe? Hur får vi invånare och besökare att upptäcka allt som faktiskt händer i staden? – och slå hål på myten om att Västerås är tråkigt?

Med kampanjen ”Västerås presenterar” har vi, i samarbete med evenemangsaktörer, arbetat strategiskt för att lyfta Västerås som en levande evenemangsstad. Vi delar våra erfarenheter – insikter, framgångar och utmaningar.

Talare: Linda Eklund Projektledare och Hampus Johansson Törnsten Marknadskommunikatör, Visit Västerås – Västerås stad

Lokal: Royal

Våren 2024 antog Västerås stad en ny strategi för möten och evenemang med målet att bli en händelserik och attraktiv stad. På bara ett år ökade evenemangsstödet från 300 000 till 8 miljoner kronor – samma år som vi framgångsrikt stod värd för SM-veckan.

Nyckeln till framgång är samverkan. Genom nära samarbete internt på Visit, med övriga förvaltningar, näringsliv och andra aktörer maximerar vi effekten av varje evenemang och stärker stadens attraktionskraft. Med mod, strategi och rätt samarbeten är Västerås nu en stad som vågar satsa – och som syns på evenemangskartan.

Talare: Ann-Sophie Sund Kommunikationsstrateg och Catarina Söderholm Projektledare, Visit Västerås – Västerås stad

Lokal: Power

Svenska Destinationsdagarna

Torsdag 3 april vid lunch börjar det officiella programmet för Svenska Destinationsdagarna

Se programmet här