Historien om H&M

Historien om modeimperiet och en av världens mest framgångsrika klädkedjor börjar på Smedjegatan i Västerås 1947.

År 1947 öppnar Erling Persson den första Hennes-butiken och, precis som namnet avslöjar, saluförs kläder enbart för damer. Drygt tjugo år senare köper Erling herrekiperingen Mauritz Widforss som erbjuder även jaktutrustning, och det nya namnet föds: Hennes & Mauritz. I dag har den lilla butiken växt och flyttat till kvarteret intill, den har dessutom fått 2 500 syskon, varav många flyttat utomlands och gjort karriär i cirka femtio länder.

H&M, som man numera kallar sig, har åren förvaltat både sitt arv och sin image med stor omsorg, bland annat genom samarbeten med kända artister och modeskapare, och på så sätt kunnat förse även ”vanligt” folk med exotiska plagg till rimliga priser.

Men ett friskt affärssinne och ett vaksamt öga för trender är inte de enda nycklarna till H&M:s framgång. Vid varje nyetablering har man valt det geografiska läget med stor omsorg.

På H&M i Västerås jobbar butikschefen Bosse Eriksson som har varit anställd i 33år, och han är övertygad om att företaget betytt mycket både för Västerås och dess invånare.
– Jag tycker att västeråsarna verkar vara väldigt stolta över H&M, över att det en gång började här och att vi har en så fin butik mitt i stan. Och att det började i just Västerås är det många som känner till, menar Bosse. Även utländska turister.

– Man blir nästan förvånad över hur många som kommer hit och är nyfikna på vår historia. Särskilt tyskar eftersom Tyskland är vår största marknad med runt 400 butiker, säger Bosse som tydligt märker att Västerås lockar allt fler besökare.

– Det blir fler och fler turister för varje sommar, och det kan nog delvis bero på att city har blivit mycket fräschare på senare år. Både Gå-city och upprustningen av Sigmatorget har blivit riktigt bra.

 

H&M genom åren: 1947-2012

1947: H&M:s första butik öppnas i Västerås.
1952: Hennes öppnar i Stockholm.
1964: Norge blir första utlandsetableringen.
1977: Impulsbutikerna lanseras. Kosmetik börjar säljas.
1980: Hennes & Mauritz köper det Boråsbaserade postorderföretaget Rowells.
1993: H&M lanserar en utomhuskampanj med Anna Nicole Smith som snabbt får kritik för att vara "en trafikfara".
1998: H&M börjar sälja sina varor på Internet.
2000: H&M öppnar sin första butik utanför Europa på Fifth Avenue på Manhattan, New York och senare samma år även i Spanien.
2004: Karl Lagerfeld är först av flera superdesigners att göra en kollektion åt H&M.
2006: Popdrottningen Madonna samarbetar med H&M. Inför hennes turné The Confession Tour görs en specialdesignad "tracksuit".
2007: H&M öppnar en ny butikskedja - COS Collection of Style och öppnar detta år även butiker i Hongkong och Shanghai, Kina, samt i Grekland och Slovakien.
2008: H&M köper det svenska modeföretaget Fabric Scandinavien, som driver butikskedjorna Weekday och Monki och säljer även flera egna modevarumärken, bland annat Cheap Monday.
2008: Financial Times utser H&M till Europas starkaste varumärke
2012: Italienska Marni blir H&M:s nästa designersamarbete och kollektionen släpps i mars.